Ordförandens månadsbrev - Oktober 2008

2008-10-25 i Allmänt

Norrvallaträningen är slut för säsongen - eller inte? Träning på konstgräs på måndagar, tack Helsingborg Stad. Givetvis blir det grästräning på lördagar.

Dam - framtidsplaner 2009

Gripen står inför ett stort år. Damlaget planerar delta i seriespel, en uppgift de lär lyckas med. Det är drag kring damlaget nu. En fråga man kan fundera över är varför Skåne inte gör en "egen" träningsserie med 4 damlag? Kunde gett 4 slagkraftiga lag inför säsongen 2010.

Herr - framtidsplaner 2009

Danska ligan har växt fram som det bästa alternativet när lagen - på vår nivå - är för få i närområdet. Återstår att se om det är möjligt med DRU/SRF, försäkringar, licenser mm.

Rekrytering

Både dam och herr behöver rekrytera för att uppnå ovanstående. Färdiga spelare är kanske inte vårt främsta alternativ men gärna nybörjare som tycker rugby verkar kul. Den största rekryteringsbasen ansvarar Göran Stenström för som ungdomsansvarig. Även på den fronten ser det roligare och roligare ut.

Svenska mästare

Damernas SM-guld gick till Göteborg som var obesegrade i Allsvenskan. i Elitserien blev det jämnare och det fanns kanske tre kandidater till guldet. Längsta strået drog alltså Göteborg.

Herrarnas SM-guld vanns av Stockholm Exiles. Exiles var inte lika överlägsna som Göteborg var på damsidan men de vann i alla fall till slut.

Roligast med SM-finalerna var att det var 4 jämna matcher (hemma-/bortamöten). Svensk rugby är inte alltid så jämn...

Vinteraktiviteter

Träningsdagar är spikade för resten av året. Mys-onsdagar på klubben kommer finnas för alla intresserade. Mat, dryck, rugby och samkväm - öppet för alla åldrar. Håll utkik på hemsidan.

Björn Nilsson, Ordförande