Ordförandens månadsbrev - September 2008

2008-09-12 i Allmänt

40-årsfesten är avklarad och visst var det en riktig fest. Sweden Academy var här, Lugi var här, Trojan var här, Pingvin var här, Malmö var här, Svenska Rugbyförbundet var här, Riksidrottsförbundet var här, St Exiles var här, Calmar var här osv. Inte mins

Thomas Fagerberg visade att gammal är äldst då han vann en kick-tävling över Thomas Arvidsson. Ö30-U30 slutade oavgjort, Oldboys fick skaka sina lurviga och damerna fick till slut organiserat ihop sin match sedan Trojan kommit till Skåne lite tidigare än planerat.

Stort tack till Niklas Rick, Gunilla Bylander med flera som organiserade dagen och såg till att alla trivdes.

Urban Söderberg slutar på SRF

En epok går i graven. Urban har arbetar i SRF länge, både ideellt och som anställd. Jag hoppas Urban fortsätter inom klubbrugbyn på något sätt. Eldsjälar kan vi inte få för många av.

HISO, Lokaltidningen, HD

Alla gillar de rugby och tävlar om vem som gör det bästa reportaget. Kul säger ordföranden och uppmanar dem alla att följa Gripens utveckling de kommande åren.

Tjejdag, Helsingborgs Sportgymnasium

Även tjejer gillar rugby. Gripen är på väg att bli en klubb där damlaget tar störst plats. 30 tjejer från Helsingborgs Sportgymnasium var på plats för en dag fylld av rugby. Lagledare Matilda Perborn får fullt upp framöver med att se till att alla registreras och betalar sin medlemsavgift. Damlagets ambition att delta i seriespel 2009 är snart en realitet.

Rekrytering

Ständigt aktuellt. Varje medlem i föreningen bör ha som målsättning att klubben ska överleva. Då det finns ett naturligt bortfall av medlemmar behöver vi alltid nya medlemmar. Att vara medlem i en förening handlar mycket om att få ta del av saker, men det handlar också om att ge lite grann tillbaka. Att ta med en kompis till träningen är ett bra sätt att ge lite tillbaka.

Oldboysfest

På tal om rekrytering så är den årliga Oldboysfesten ett mycket välkommet inslag. Den får i alla fall mig att längta efter min egen 35-årsdag. Håll utkik på hemsidan i höst för info om höstens fest.

Hemvändare

Återigen rekrytering. Lagledarna bör engagera våra duktiga Helsingborgare som sprider sin rugbykunskap till andra föreningar. Vi har damer i Lugi och Pingvin, herrar i Copenhagen Exiles, Fredriksberg och Malmö samt ungdomar som i många turneringar tvingas spela för andra föreningar. Samla ihop er, Helsingborgare, och ta del av Gripens påbörjade resa mot en RIKTIG rugbyförening!

Björn Nilsson, Ordförande