Ordförandens månadsbrev - Augusti 2008

2008-08-12 i Allmänt

Ett par månader har passerat sedan Gareth Leppitt tyvärr fick avsäga sig några arbetsuppgifter i föreningen. Gareth är en driftig person som lastades med för många arbetsuppgifter och fann sig plötsligt i att, i början av 2008, ha blivit vald till både or

Gripen har haft en nystart som inleddes för någon säsong sedan och organisationen i föreningen håller på att sätta sig. Ovanstående fadäs kan närmast skyllas på instabiliteten och svajigheten i den nya organisationen - som fortfarande håller på att bildas efter nystarten. Gareth är numer manager för herrlaget och sköter givetvis denna uppgift ypperligt.

Nystart ja... damlaget har börjat kalla sig Gripen Sisters och har som målsättning att ställa upp i seriespel våren -09. Herrlaget har samma målsättning som damerna - seriespel -09. denna målsättning fanns redan till våren -08 då SRF tyvärr inte kunde erbjuda en passande serie. Det fanns för få lag intersserade helt enkelt. I pojklagen ångas det på med Göran Stenström som ny ungdomsansvarig. Det har blivit tydligt att Gripens spelarbas bör för tillfället bestå av pojkar och flickor från 15 år och uppåt. I dagsläget har organisationen svårt att ta hand om de yngre.

Gripen Sisters spelade i juni 7's SM och knep fjärdeplatsen framför etablerade laget Stockholm Exiles. Sisters deltog också i Tylösand Beach och presterade bra där. Herrarna o andra sidan spelade inte 7's SM utan gick istället direkt på Tylösand Beach där de kunde vinna mot Umeå, förlora mot Göteborg och knappt förlora mot ett hårt kämpande Pingvin i kvartsfinalen. Herrarna deltog sedan i Copenhagen 7's och mötte tufft mostånd. Kvartsfinalförlust i Platen är ändå en bra instas för herrarna. Spelarrekrytering står i fokus under hösten/vintern för att klara av vårens seriespel då det behövs en bredare spelarbas för att klara av XV-matcher.

I vårt närområde kan vi konstatera att Malmö uteslöts ur herrarnas Elitserie efter att ha lämnat WO i en match. Redan denna vecka börjar kvalet tillbaka och Gripen har tack vare ett farmaravtal möjlighet att förstärka Malmö. Trelleborg däremot ångar på i Elitserien och har chans på en kvartsfinalplats. Lugi kvalar tillsammans med Malmö under hösten och har enligt uppgift 40-talet spelare på sina träningar. Lugis damer är även de många medans Malmö/trelleborg kombinerar ett lag i damernas Elitserie - en kvartsfinalplats är inom räckhåll. Danska div 1 öst rulalr på med kompletta lag och fulla omgångar. Kul att vår systerförening Hamlet är i topp.

Närmst oss i framtiden har vi vårt eget 40-årsjubileum som firas den 30 augusti. I inbjudan står det att festen kostar 150:-, givetvis gäller detta bara de som vill föranmäla sig till mat, dryck till middagen samt kaffe. För andra som inte vill äta middag kostar det inget att komma. Alla är välkomna!

Björn Nilsson