Les belles et la bete

2008-03-06 i Allmänt

Damlagets rapport från Håckes cup (uppd. med bildspel)

Att rugby förknippas med utmaningar förvånar nog ingen.

*första utmaningen för min del var att göra ”comeback” som HRC Gripens tränare den här gången för damlaget.

*Den andra var att ta itu med ett lag som bestod till stor del av klungspelare, enbart 2 av 10 är backlinje spelare.

*Den tredje var att utveckla spelet inför Hackes cup. Klungspel är inte direkt det som eftersträvas i 7 manna rugby.

Redan efter första träningen kändes det rätt (villkoren var att pröva en träning och se) då var det inget mer att diskutera, jag blev damlagets tränare.

En vän sa till mig en gång att när man står inför något som till synes är en nackdel, kan man välja att beklaga sig (…enbart 2 backlinje)  eller vända  det till sin fördel… 7 klunga spelare…oändliga möjligheter om vi jobbade med några små ”ovanor”.

Passa förre kontakt…ta intervall…dynamisk spel…ta den position som situations kräver osv.

För varje träning tog vi ett steg framåt.

Sen…äntligen…Hackes cup….och första turneringen för det nybildade laget, skulle tjejerna klara av att sätta i praktik det vi hade intränat?

Vi var där för att ha roligt, och se vad vi dög till och alla var sugna på att spela, även Matilda och Kerstin skadade men närvarande i högsta grad som sköte mark tjänst, vatten och annat.

Lördagen

1a matchen mot Malmö…tjejerna var spända och nervösa,  såg stressade ut med klumpiga passningar och grötig spel, inte riktigt det spelet jag ville se, som tur var spelade Malmö inte så mycket bättre.

I andra halvlek lugnade vi oss med säkrare spel till följd, vi utnyttjade planens bred och kunde göra 2 försök genom Jenny (första rugby match och första försök) och Anna L.

Malmö – Gripen 5 – 12

Obeskrivlig lycka inför resultat, att vinna första matchen mot det laget som senare vann turneringen kändes inte helt fel.

Vår 2a match var mot Vänersborg (finalist) som genom mycket rutinerade spel lämnade oss inga gratis tillfälle. Trots ett stark och väl organiserat försvar och bra spel (hittills bästa dam match enligt kommentatorn)  kunde Vänersborg bryta igenom vid 2 tillfällen.

Gripen – Vänersborg  0 – 10.

Förlust igen mot Uppsala, som vi nog bjöd på.

Uppsala – Gripen 12 – 5

poäng; Anna L

Söndagen

Semi bolw

Laget som kom in på plan var en helt annan än dagen innan väl organiserat, beslutna att göra bra ifrån sig, tuff och aggressiv spel, stark försvar från alla, med grymma tacklingar från bl a Mary och Elin. Cat passade på att praktisera några kickar intränade på morgonen.

Gripen – Bland lag 10 – 10 vid slut tid dår Anna L kunde avgöra. i förlängningen

Gripen 15 – Bland laget 10

Poäng: Mary, Anna L, Erica

Final Bowl:

Tjejerna hade spelat ihop sig under turneringen, de hittade varandra och bjöd på ett fantasi  inspirerat  spel,  (mycket nöjd coach).

Trojan – Gripen 10 -20

Poäng:  Mary, Cat, Anna L, Jenny.’

Ett fantastisk lag anda, med gott humör, sång,  spel intelligens och kampvilja  har bidragit till att göra den helgen något vi alla kommer att minnas.

En klubb seger för Gripen på G igen med Herr, dam lag och mycket fin klubb anda.

Och kul har vi haft…tjejer jag lånar Anna L ord

Fy fan vad ni var bra

Laget:

1.       Elin

2.       Anna K

3.       Jenny

9. Erica

10. Cat

12. Anna L

14. Mary

avbytare: Emma (Lugi), Jenny (Karlstad)

lagledare:  Matilda och Kerstin