Headerbild

What goes on tour stays on tour

2008-03-03 i Allmänt

Men vi kan berätta om herrarnas rugbymässiga framgångar från Håckes under helgen som gick.

Herrarna som spelade i helgen var:

1. Emil Andersson
  2. Paris Asgari
  3. Ian Bransfield
  4. Ofer Braun
  5. Mark Cooper
  6. Sebastian Johansson
  7. Björn Nilsson
  8. Alex Rankin
  9. Niklas Rick
  10. Johan Sahlström
  11. Mattias Sundin
  12. Göran Stenström

Två gripar i exil spelade också med Gripen under helgen:

• Carl-Henrik Adler
  • Anders Hasselblatt

Poängligan vid turneringens slut:

Namn Try Conv Total
Alex 2 3 16
Mattias 2   10
Ian 1   5
Sebastian 1   5
Björn 1   5
Johan 1   5
Anders   1 2

Gripens matcher:

Gruppmatcher:

Gripen - Trojan 31-7

Gripen - Pingvin 0-41

Gripen - Red Saints 0-38

Bowl semifinal:

Gripen - Enköping 7-24

Bowl bronsmatch:

Gripen - Uppsala 10-7

Så här var det:

Vi lämnade klubblokalen på lördagmorgonen helt utan missöden. Lite undringar fanns om detta faktiskt kan ha varit första gången det hände. Väl på plats i Växjö mötte Griparna upp med damlaget som kört för sig själva samt med de två exilgriparna. Helgens målsättning var givetvis den vanliga; alla ska spela så mycket som möjligt samt ha så roligt det bara går.

I den första matchen mot Trojan spelade Gripen väldigt bra med tanke på den orutin som faktiskt finns bland spelarna. Det ska ju även nämnas att det finns några herrar med mängder av rutin, ex Göran, Mark och Anders som väl tillsammans kanske har 100 års rugbyerfarenhet i sig. Det fanns aldrig några tvivel på att Gripen skulle förlora utan vann ganska enkelt mot morgontrötta (?) Trojanspelare. Senare i turneringen spelade Trojan mycket bra.

Match två mot Pingvin blev en annan historia. Bra löplinjer, bra händer och ett pressande försvar gjorde matchen svår för Griparna. Trots ihärdiga försök till att spela offensivt blev det till slut förlust. Likaså i den tredje gruppmatchen mot Red Saints som verkade ha siktet inställt på att vinna hela turneringen. Gripen hade lärt sig av läxan efter Pingvinmatchen och spelade mycket bra i en tuff, hård och lite småful match. Denna match kan ha varit Gripens bästa i hela turneringen, Red Saints var bara helt enkelt för bra och vann ganska enkelt. Gripen spelade taktiskt bra, men, vad göra när motståndet var så mycket bättre?

Lördag kväll - se rubriken...

På söndagen inleddes slutspelet i bowlen. Semifinal mot Enköping som på lördagen sett tunga ut - en playmaker och några tubbies som gjorde livet surt för motståndarna. Gripen siktade på att vinna denna match och presterade bra, dock utan att vinna. Gripen fick i alla fall göra ett försök som det talades om resten av dagen - ett break i eget 22, bra support, några passar och försök under stolparna. "Turneringens försök...", "...kommer stå sig i många år..., "snyggt" och mängder av "grattis" värmde gott efteråt.

Gripen avslutade med att spela bronsmatch i bowlen och vann denna mot Uppsala. Kanske var detta Griparnas roligaste match i turneringen. Den var jämn och välspelad och resultatet 10-7 säger en del. En conversion i ribban av Gripen gjorde att ledningen stannade vid tre poäng och en framåtpass av Uppsala i matchens sista anfall räddade Gripen från en neslig 2-poängsförlust.

På det stora hela var helgen mycket bra för herrarna, tillsammans med damerna förstås. Klubbkänsla var ordet. De som gjorde bra ifrån sig var många men för att lyfta fram några få så: Sebbe, Alex, Niklas, Johan.